- Hide menu

menu-arrows

Hemligheten med bra Corporate Headshots

Hemligheten med bra Corporate Headshots

Vad är det som gör ett porträtt till ett bra Corporate Headshot?

(Jag använder det engelska ordet eftersom det finns inget svenskt ord som lika bra beskriver ”en bild som skall användas för att presentera någon för dess profession”)

Ett bra headshot skall förmedla de egenskaper som du som avporträtterad vill framhålla.

Oftast rör det sig om personlighetsdrag som trygghet, självförtroende, ledarskap, kanske humor och oftast värme. Den rena skönhetsaspekten brukar vara viktig i början av fotograferingen tills man förstår att bilden kan förmedla så mycket mer än bara ett utseende.

Naturligtvis kan inte alla uttrycka alla dessa karaktärsdrag, utan här måste man som fotograf utröna vad personens potential ligger och även förstå vart åt den avbildade själv strävar.

Sen gäller det att jobba tillsammans och följa den väg som kommer att visa sig under fotograferingen.

En lugn trygg stämning under plåtningen är ett krav för att uppnå starka bilder.

Jenny får vara mitt exempel på kraftfulla porträtt där vårt mål var att framhålla hennes yrkesroll med beslutsfattande, styrka, målmedvetenhet och personlig värme som ledord.

(Bilderna är direkt från kamera och har inte passerat retuschen än, därav den svarta klämman i nederkanten bl.a)

Tack Jenny för en riktigt trevlig session.

[gallery_bank type=”images” format=”thumbnail” title=”false” desc=”false” responsive=”true” special_effect=”none” animation_effect=”fadeIn” album_title=”false” album_id=”31″]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *