- Hide menu

menu-arrows

Bra Headshots är bästa marknadsföringen, 5 enkla tips.

 

Bra Headshots är bästa marknadsföringen, 5 enkla tips.
Företag och organisationer satsar stora pengar på snygga och användarvänliga hemsidor.
Ett självklart steg i företagets marknadsföring och kommunikation med kunderna.
Sidorna ”Om oss” och ”Kontakt” pryds gärna av bilder på medarbetarna.
Bra idé, om personalen utstrålar styrka, värme och trygghet – men tyvärr framstår personerna allt för ofta som osäkra och med ett nervöst leende fastklistrat i ansiktet.
Det gör att företagen tappar den tillgång i sin marknadsföring, som personalens porträtt skulle kunna förmedla.
Eftersom de flesta människor inte är vana vid att bli fotograferade krävs av fotografen ett arbetssätt som gör den avbildade lugn, trygg och ges möjlighet att känna självförtroende.

Ett bra porträtt lyfter fram kunnande, stabilitet och värme hos den avbildade. Egenskaper som varje organisation och företagare vill visa inom sin verksamhet.
Så fortsätt använda era medarbetares inneboende charm och personlighet för att lyfta företagets image – men med rätt bilder.

Greystudio-1510

Här är fem enkla steg mot bättre marknadsföring.

1 Vad ska bilderna berätta?
Fundera på vad du vill att bilderna skall förmedla.
Värme, säkerhet, glädje, snabbhet eller handlingskraft, allt beroende på företagets image och medarbetarnas olika roller och temperament .

Greystudio-1502

2 Bestäm bildspråk.
Hitta en bildmässig form på porträtten som passar till hemsidan och företagets image.
Bildutsnitt och fotograferingsplats beslutas när man definierat syftet med bilderna.
Se sedan till att du hittar en fotograf som klarar av att ta fram det du önskar.

 

3 Klädval
Klädvalet vid fotograferingen är ett förvånansvärt lätt och billigt sätt att ytterligare förstärka företagets varumärke.
Efter att ha bestämt punkt 1, kan man avgöra vad personerna skall ha på sig.
Detta är ett ämne som alltför ofta blir styvmoderligt behandlat. Man förutsätter att alla på företaget klär sig på bästa sätt – vilket inte alltid stämmer.
Fel val av skor eller inkonsekvens vad gäller slips på eller av ger en oenhetlig bild av företaget.
Eftersom man får stor önskad effekt, med små, enkla medel i valet av kläder, är det alltid bra att anlita en stil & imagekonsult som hjälper till att sätta riktlinjerna.

 

 

4 Alla skall vara nöjda.Låt medarbetarna vara med och bestämma vilka bilder som skall användas på dem.
Det gör alla mer benägna att använda bilderna i mail och andra företagssammanhang – ytterligare ett sätt att sprida företagets image.

 

 

 

 

 

5 Komplettera i befintlig stil.
Om de fyra punkterna ovan är utförda, är det en enkel sak att vid ett senare tillfälle komplettera bildgalleriet med nya medarbetare, och då behålla samma stil och utseende som de tidigare bilderna.Det gör fotograferingen till en prisvärd och mycket effektiv marknadsföringsåtgärd.

Greystudio-1501

 

Bengt Säll/fotograf
Grey Studio AB

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *